Regionernas Kamp

WSP

PR
PR

Manifest PR har under flera år framgångsrikt samarbetat med WSP för att lyfta fram rapporten “Regionernas Kamp” och positionera företagets experter inom regional samhällsutveckling. Med vår hjälp fick 2023 års upplaga av rapporten rekordstort genomslag och syntes i medier runt om i hela landet.

Utmaning: Att positionera WSP:s experter i en komplex fråga

WSP, ett av världens ledande strategi- och teknikkonsultbolag, har under flera år samarbetat med Manifest PR för att kommunicera och stärka sin position inom hållbar samhällsutveckling. En viktig del av arbetet handlar om att lyfta fram WSP:s experter och deras insikter i komplexa frågor.

Under hösten 2023 var det dags för WSP att släppa sin tionde upplaga av den årliga rapporten “Regionernas Kamp”. Rapporten rankar robustheten hos Sveriges 290 kommuner och visar hur väl rustat Sverige är för att stå emot kriser och hantera förändringar i omvärlden. Målgrupperna är tjänstemän och beslutsfattare på nationell, regional och lokal nivå samt möjliga uppdragsgivare inom såväl privat som offentlig sektor. Men hur når man ut med ett sådant ämne till allmänheten, och gör det komplexa begripligt och greppbart?

Utmaning: Att positionera WSP:s experter i en komplex fråga

WSP, ett av världens ledande strategi- och teknikkonsultbolag, har under flera år samarbetat med Manifest PR för att kommunicera och stärka sin position inom hållbar samhällsutveckling. En viktig del av arbetet handlar om att lyfta fram WSP:s experter och deras insikter i komplexa frågor.

Under hösten 2023 var det dags för WSP att släppa sin tionde upplaga av den årliga rapporten “Regionernas Kamp”. Rapporten rankar robustheten hos Sveriges 290 kommuner och visar hur väl rustat Sverige är för att stå emot kriser och hantera förändringar i omvärlden. Målgrupperna är tjänstemän och beslutsfattare på nationell, regional och lokal nivå samt möjliga uppdragsgivare inom såväl privat som offentlig sektor. Men hur når man ut med ett sådant ämne till allmänheten, och gör det komplexa begripligt och greppbart?

Lösning: En omfattande PR-insats med lokalt fokus

Precis som under tidigare år valde WSP att ta hjälp av Manifest PR för att uppmärksamma rapporten och dess insikter i svensk media. För att lyckas nå ut på bred front samarbetade Manifest PR och WSP:s experter tätt genom i alla faser av projektet, från framtagning av rapporten till rapportsläpp och mediebearbetning.

En central del av strategin låg i att anpassa kommunikationen till lokala förutsättningar runt om i Sverige. Rapporten släpptes därför med en kombination av nationella och regionala pressmeddelanden, med fokus på lokala insikter från den specifika regionen och dess kommuner. Därefter genomfördes en omfattande bearbetning med anpassade vinklar mot lokalmedier över hela landet.

Resultat: Rekordstort genomslag i media över hela landet

Tack vare en längre intervju i Nyhetsmorgon, flera inslag hos lokala P4- och SVT Nyheter-redaktioner, och en systematisk bearbetning av lokalpressen fick Regionernas Kamp 2023 ett rekordstort genomslag i media. Rapporten plockades upp i över 140 olika pressklipp, och insatsen fick en total räckvidd på cirka 5 miljoner. WSP:s experter har dessutom fått möjligheten att ge hela ett tiotal intervjuer i TV, radio och tidningar.

Med Manifest PR:s hjälp fick rapportförfattarna Mattias Frithiof och Julia Berglund möjlighet att ge ett tiotal intervjuer om rapporten i TV, radio och tidningar.

Med Manifest PR:s hjälp fick rapportförfattarna Mattias Frithiof och Julia Berglund möjlighet att ge ett tiotal intervjuer om rapporten i TV, radio och tidningar.

Resultat: Rekordstort genomslag i media över hela landet

Tack vare en längre intervju i Nyhetsmorgon, flera inslag hos lokala P4- och SVT Nyheter-redaktioner, och en systematisk bearbetning av lokalpressen fick Regionernas Kamp 2023 ett rekordstort genomslag i media. Rapporten plockades upp i över 140 olika pressklipp, och insatsen fick en total räckvidd på cirka 5 miljoner. WSP:s experter har dessutom fått möjligheten att ge hela ett tiotal intervjuer i TV, radio och tidningar.

3 insikter från projektet:

1. Kombinera nationella och lokala insikter! Att ta fram flera regionalt anpassade pressmeddelanden kräver tid och resurser, men det är en investering som lönar sig väl och ger bra genomslag i kontakten med lokalmedia.

2. Ge PR-konsulterna direktkontakt med företagets experter. Redan från början har vi haft tät dialog och kunnat bolla vinklar och perspektiv med rapportförfattarna, vilket ger ett bättre och mer effektivt PR-arbete.

3. Håll i och håll ut. En årlig rapport skapar en stark igenkänningsfaktor och gör det möjligt att visa hur utvecklingen ser ut från år till år.

Se fler case här: