Hemlösa katters vecka

Mjau

Kan man som företag driva en fråga som gör verklig skillnad och skapar engagerande kommunikation? Ja, det har kattmatsproducenten Mjau gjort länge. Under parollen “Mjau bryr sig” har vi gjort flera framgångsrika aktiviteter som både skapat uppmärksamhet, hjälpt hemlösa katter och fått igång snacket om Sveriges största djurskyddsproblem. Ett av dem är temaveckan Hemlösa katters vecka.

Utmaning

Vi har arbetat med kattmatsproducenten Mjau i Vårgårda sedan 2016. I jakten på en fråga för Mjau att driva identifierade vi problemet med hemlösa katter i Sverige. Trots att det finns över 100 000 hemlösa katter till antalet var det en fråga som då låg långt ner på agendan. Redan första året tillsammans startade vi en namninsamling för att lagstifta obligatorisk namninsamling och ID-märkning för katter. Insamlingen fick över 14 000 underskrifter. År 2023 blev id-märkning och registrering av katter lag i Sverige.

I Sverige finns idag över 100 000 hemlösa katter och runtom i landet kämpar eldsjälar för att hjälpa dem. Det finns fler än hundra katthem och djurskyddsföreningar som dagligen arbetar för att förändra situationen. Verksamheterna drivs till stor del ideellt, och är beroende av gåvor från allmänheten.

Genom Hemlösa katters vecka gör vi det enkelt för allmänheten att samla in mat till hemlösa katter samtidigt som vi lyfter katthemmen och informerar om deras viktiga arbete.

Lösning

Vecka 43 varje år infaller Hemlösa katters vecka – Mjaus temavecka som riktar ljuset mot Sveriges över 100 000 hemlösa katter, och alla de katthem arbetar ideellt för att rädda dem.

Under veckan placerar katthemmen ut en insamlingslåda i form av en Mjauförpackning i sin lokala matbutik. Butiksbesökare kan då enkelt göra skillnad genom att köpa kattmat i affären och donera den i lådan, som sen skänks till det lokala katthemmet.

Veckan kommuniceras ut både rikstäckande och lokalt på de orter som har ett katthem som engagerar sig genom att ställa ut en insamlingslåda. Dessutom kommuniceras Hemlösa katters vecka genom sociala medier: både Mjaus egna kanaler samt katthemmen och matbutikernas kanaler.

 

Lösning

Vecka 43 varje år infaller Hemlösa katters vecka – Mjaus temavecka som riktar ljuset mot Sveriges över 100 000 hemlösa katter, och alla de katthem arbetar ideellt för att rädda dem.

Under veckan placerar katthemmen ut en insamlingslåda i form av en Mjauförpackning i sin lokala matbutik. Butiksbesökare kan då enkelt göra skillnad genom att köpa kattmat i affären och donera den i lådan, som sen skänks till det lokala katthemmet.

Veckan kommuniceras ut både rikstäckande och lokalt på de orter som har ett katthem som engagerar sig genom att ställa ut en insamlingslåda. Dessutom kommuniceras Hemlösa katters vecka genom sociala medier: både Mjaus egna kanaler samt katthemmen och matbutikernas kanaler.

 

Resultat

Hemlösa katters vecka är en etablerad temavecka som sedan starten 2017 genomförts sju år i rad. Varje år genererar veckan stor uppmärksamhet i såväl tidningar, radio, tv och sociala medier.

Under 2023 fick vi en räckvidd på närmare en miljon och fick uppmärksamhet i bland annat TV4 Nyhetsmorgon, flera P4-kanaler och ett tiotal lokaltidningar. Framför allt har Mjau, tillsammans med kattälskare över hela landet, samlat oräkneliga mängder mat till hemlösa katter och fått upp ämnet på agendan.

3 insikter från projektet:

  1. “Doing well by doing good” – PR-kampanjen bygger helt och hållet på verkliga initiativ som på riktigt gör skillnad för hemlösa katter.
  2. Kombinera PR med sociala medier för maximal effekt – Hemlösa katters vecka har engagerat kattälskare i Mjaus, katthemmens och matbutikernas sociala kanaler.
  3. Långsiktighet lönar sig. Hemlösa katters vecka har genomförts sju år i rad – och har lång livslängd kvar.

Se fler case här: