Årets second hand-julklapp

Myrorna

PR
PR

Med Årets Second hand-julklapp slår Myrorna hål på fördomar om second hand generellt, om att ge och få begagnat, och ifrågasätter på ett lekfullt sätt de djupt inpräntade traditioner som råder kring konsumtion och gåvor. En lika enkel som självklar idé som sätter Myrorna och hållbarhet i fokus inför julhandeln. Nominerad till Spinn, Sveriges största PR-pris.

Utmaning

Manifest PR har under flera år stöttat Myrorna i frågor som rör PR och kommunikation. Under 2022 kom Myrorna till oss med utmaningen som de alltid står inför kring jul – att denna konsumtionens högtid präglas av ohållbarhet och ett enormt fokus på nyproduktion. Hur kan vi få fler att tänka i termer av second hand-julklappar?

Målet med kampanjen var att generera synlighet för Myrorna i traditionella och sociala medier, och samtidigt öka försäljningen och trafiken till Myrornas butiker. Eftersom kampanjen kretsade kring en återkommande konsumtionsperiod var det också ett mål att etablera ett lika återkommande mediefenomen som sätter frågan på agendan inför varje jul.

 

Lösning

För att nå ut brett valde vi att göra en ny take på ett redan etablerat koncept – Årets Julklapp, som utsetts av Svensk Handel sedan 1988. Men i stället för att utgå från övergripande konsumtionsmönster lät vi svenskarna själva utse julklappen, baserat på en undersökning där vi tog tempen på svenskarnas inställning till att handla begagnat inför jul. En lika enkel som självklar idé. Årets second hand-julklapp var född!

Resultat

Årets julklapp-kampanjen fick massiv spridning i media, med en summerad räckvidd på totalt 9,5 miljoner.
Under hösten och vintern 2022 omnämndes Årets second hand-julklapp i uppskattningsvis 250 olika klipp i tryckt press, onlinemedier, radio och TV. Inslagen fokuserade på olika aspekter av kampanjen: Vissa lyfte fram årets utvalda second hand-julklapp (tavlan) och gav tips om konstköp, medan andra belyste resultatet från rapporten och undersökningen. Djupare reportage om second hand och julhandeln gjordes också, och en intervju med Myrornas VD publicerades i bland annat DN och ETC.

Kampanjen gav även fina försäljningssiffror i Myrornas butiker.
Försäljningen av den framröstade julklappen tavlan ökade i snitt med 32 procent, och värdet av tavelförsäljning i fysiska butiker under 2022 jämfört med 2021 ökade med 75 procent.

Målet att göra Årets Second hand-julklapp till en återkommande tradition är utan tvekan uppnått!
2023 års julklapp, vinylskivan, fick stort genomslag och många publiceringar lyfte inte bara fram den aktuella julklappen utan nämnde även tavlan från året innan. 

Resultat

Årets julklapp-kampanjen fick massiv spridning i media, med en summerad räckvidd på totalt 9,5 miljoner.
Under hösten och vintern 2022 omnämndes Årets second hand-julklapp i uppskattningsvis 250 olika klipp i tryckt press, onlinemedier, radio och TV. Inslagen fokuserade på olika aspekter av kampanjen: Vissa lyfte fram årets utvalda second hand-julklapp (tavlan) och gav tips om konstköp, medan andra belyste resultatet från rapporten och undersökningen. Djupare reportage om second hand och julhandeln gjordes också, och en intervju med Myrornas VD publicerades i bland annat DN och ETC.

Kampanjen gav även fina försäljningssiffror i Myrornas butiker.
Försäljningen av den framröstade julklappen tavlan ökade i snitt med 32 procent, och värdet av tavelförsäljning i fysiska butiker under 2022 jämfört med 2021 ökade med 75 procent.

Målet att göra Årets Second hand-julklapp till en återkommande tradition är utan tvekan uppnått!
2023 års julklapp, vinylskivan, fick stort genomslag och många publiceringar lyfte inte bara fram den aktuella julklappen utan nämnde även tavlan från året innan. 

3 insikter från projektet:

  1. Resultatet blir bäst när idé, taktik och genomförande får gå hand i hand, och när PR-perspektivet får vara med så tidigt in i processen som möjligt.
  2. Tajming är viktigt! Lanseringen gjordes redan i november, innan HUI gick ut med Årets Julklapp, och skapade därför extra debatt om hållbar konsumtion inför jul.
  3. Kombinationen undersökning och avtäckning gav här en större trovärdighet och gjorde det möjligt att bygga på med nya insikter och nya teman varje år. Flerstegsraketen gav dessutom flera möjligheter att kontakta media – med större total spridning som resultat!

    Se fler case här: