Hur kan PR-arbetet effektiviseras på ett sätt som ökar förtroendet hos journalister? Det ger undersökningen State of the Media 2024 svar på!
Vi har plockat ut de mest intressanta insikterna från undersökningen, tillsammans med några dos and don’ts som en hjälp på vägen.
83 % av svenska journalister anser att det största misstaget kommunikatörer gör är att göra massutskick med irrelevanta pitcher.
💡 Gör ordentlig research för att se till att tipset är intressant för journalistens målgrupp. Se även till att informationen du förmedlar är korrekt och har källhänvisning.
80 % av svenska journalister använder sociala medier för att hämta information.
💡 Följ journalisten på hens professionella sociala medie-konton. Se även till att era egna talespersoner är aktiva på LinkedIn, och kommunicerar kring era expertområden.
82 % av svenska journalister uppger att de vill få pressmeddelanden skickade till sig.
💡 Oavsett vad du presenterar – skicka gärna med ett pressmeddelande! Inkludera också högupplöst bildmaterial om det finns.